سید صدرالدین حسینی مشهدی *

 

سید صدرالدین حسینی مشهدی/پژوهشگر مدیریت و مدرس دانشگاه علم و هنر یزد/در مباحث مدیریت شهری، شهرداری را ذیل مجموعه‌های عمومی غیردولتی طبقه بندی می‌کنند. عمومی بودنش از حیث ارتباط آن با عموم مردم است و غیردولتی بودنش نیز از آن جهت است که جدا از مجموعه دولت اداره می‌شود. این مجموعه سازمان وابسته ای دارد که در شهرهای مختلف آن را با نام‌های کم و بیش متفاوت می‌شناسند. در برخی شهرها آن را با نام سازمان فرهنگی هنری می‌شناسند (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، در برخی با نام سازمان فرهنگی تفریحی(سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد) و در برخی دیگر با نام سازمان فرهنگی ورزشی (سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد).

اولین بار این سازمان در شهردای تهران بنیان نهاده شد. به گفته سایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری  تهران، این سازمان بصورت رسمی در سال 1375 به منظور توسعه فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ شهرنشینی با نظر مساعد مقام معظم رهبری در شهرداری تهران ایجاد گردید. توسعه فرهنگی، تعمیق معرفت دینی، تقویت زیبائی‌طلبی و حقیقت‌جویی شهروندان، شادزیستی توام با روحیه سازنده و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی، نیازهایي اساسی بود که این سازمان در پاسخ به آنها موجودیت یافت و در این راستا وظایفی برای آن تعریف شد.

به تبع پایتخت در شهر یزد نیز سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری در سال 1384 با هدف افزایش رفاه عمومی، نشاط اجتماعی و ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی تاسیس گردید و با موضوع انجام امور فرهنگي و ورزشي و در چارچوب فعاليت و ماموريت‌هاي قانوني شهرداري در اين زمينه شروع بکار کرد.

یکی از آخرین گزارشات جامع از اقدامات این سازمان توسط سرپرست سابق آن در مهرماه 92 ارائه شد. تحلیل این گزارش عملکرد شش ماهه حوزه‌های اجرایی این سازمان در شش ماهه ابتدایی امسال را بوضوح نشان می‌دهد.

طبق این گزارش مجموع اقدامات فرهنگی صورت گرفته پنجاه و چند مورد است، که

1-    دو مورد ارسال پیام با موضوعات اجتماعی،

2-    یک مورد برگزاری تئاتر مذهبی،

3-    هفت مورد جشن در مناسبت‌های مذهبی،

4-    یک مورد جلسه داخلی،

5-    هفت مورد برگزاری غرفه (یک مورد غرفه درمانی، یک مورد غرفه اجتماعی، یک مورد غرفه سیاسی و چهار مورد غرفه مذهبی)،

6-    یک مورد برگزاری مسابقه مذهبی،

7-    یک مورد برگزاری نماز جماعت،

8-    یک مورد بهره‌برداری از سینمای چهار بعدی،

9-    دو مورد تشکیل دبیرخانه،

10-چهار مورد تشکیل نمایشگاه (یک مورد سیاسی، یک مورد مذهبی و دو مورد اجتماعی)

11-دو مورد توزیع بسته فرهنگی مذهبی،

12-یک مورد تولید طرح بنر سیاسی،

13-یک مورد راه اندازی اتوبوس جبهه،

14-یک مورد راه اندازی خانه خلاقیت،

15-یک مورد راه اندازی رادیو پارک،

16-دو مورد راه اندازی فرهنگسرا،

17-یک مورد فراخوان اسامی و اهدای جوایز،

18-هفت مورد فضاسازی(یک مورد درمانی، یک مورد سیاسی، سه مورد مذهبی و دو مورد هنری)،

19-یک مورد فعال کردن گروه های مذهبی،

20-یک مورد مشارکت در برگزاری ختم قرآن،

21-چهار مورد نصب بنر(2 مورد مذهبی و 2 مورد اجتماعی)،

22-یک مورد همکاری در اهتزاز پرچم حرم امام رضا(ع) در میدان امام رضا(ع)

23-و یک مورد همکاری در برنامه رصد مشاهده می‌شود.

که از مجموع این اقدامات بیست و شش مورد مذهبی، شانزده مورد اجتماعی، چهار مورد سیاسی، سه مورد هنری، دو مورد درمانی و یک مورد علمی است.

که به تفکیک اقدامات مذهبی عبارتند از:

1-    برگزاری نماز جماعت

2-    برگزاری مسابقه پیامکی حجاب

3-    برگزاری غرفه فروش محصولات حجاب

4-    برگزاری غرفه حریم ریحانه و فرهنگ سازی در مورد حجاب

5-    برگزاری نمایشگاه رسم عاشقی (معرفی آیین نخل برداری در یزد)

6-    برگزاری غرفه سبک زندگی اسلامی

7-    برپایی غرفه فروش محصولات و نمادهای اسلامی

8-    توزیع پنج هزار بسته فرهنگی دربین کودکان

9-    برگزاری جشن عید سعید فطر

10-مشارکت سازمان در برگزاری ختم قرآن

11-شروع به کار دبیرخانه ستاد مبشر غدیر

12-اجرای یکی از برنامه های ستاد مبشر غدیر با نام (در حریم غدیر)

13-فعال کردن گروه های مذهبی در سطح شهر

14-برگزاری جشن بانوان کارمند شهرداری یزد و سازمان های تابعه

15-بسته بندی و پخش نزدیک به 2000 بسته شکلات

16-همکاری و اجرای مصوبه کمیته ستاد اقامه نماز شهرداری یزد

17-ارسال پیام فرهنگی با موضوع نماز

18-نصب بنر با موضوع تخریب قبر جناب حجربن عدی

19-برگزاری جشن تقدیر و تشکر از فعالان مبشر غدیر

20-فضاسازی سطح شهر

21-نصب بنرهای حد ترخص ستاد اقامه نماز

22-برگزاری جشن روز ملی دختران

23-برگزاری جشن نورافشانی در پارک بزرگ شهر

24-فضاسازی تمامی مناسبت های ملی و مذهبی طبق تقویم شمسی

25-همکاری سازمان در مراسم به اهتزازدرآوردن پرچم متبرک حرم رضوی در میدان امام رضا یزد

26-فراخوان اسامی

اقدامات اجتماعی عبارتند از:

1-    تشکیل نمایشگاه کوچه عید دیدنی

2-    راه اندازی رادیو پارک

3-    راه اندازی نمایشگاه صلواتی

4-    بهره برداری از سینما چهار بعدی

5-    ارسال پیام صبحانه فرهنگی

6-    برگزاری نخستین جلسه با معاونت ترافیک شهرداری یزد

7-    راه اندازی فرهنگسرای خانواده

8-    تشکیل دبیرخانه جشن و جشنواره درسازمان

9-    برگزاری هفت جشن بزرگ

10-نصب بنر با موضوعات آموزش شهروندی

11-همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

12-برگزاری جشن بزرگ پیروزی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس

13-برگزاری غرفه مشاوره دفاع مقدس برای نخستین بار در پارک کوهستان

14-راه اندازی اتوبوس جبهه ها در سطح شهر برای نخستین بار

15-راه اندازی نخستین خانه خلاقیت استان در یزد

16-راه اندازی فرهنگسرای قرآن و عترت

 

اقدامات سیاسی عبارتند از:

1-    تشکیل نمایشگاه ترنم باران (تصاویر سفر مقام معظم رهبری به یزد)

2-    تشکیل غرفه جنگ نرم

3-    برگزاری جلسه کمیته فضاسازی رحلت امام(ره) و 15خرداد

4-    تولید طرح جهت بنر های انتخاباتی

 

اقدامات هنری عبارتند از:

1-    فضاسازی به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی

2-    فضاسازی به مناسبت گرامیداشت دکتر محمدکریم پیرنیا پدر معماری اسلامی ایران (از مفاخر یزد)

3-    برگزاری برنامه تئاتر (شکوا)، به مناسبت ایام فاطمیه

 اقدامات درمانی عبارتند از:

1-    برگزاری غرفه مشاوره و کودک

2-    فضاسازی برنامه ی کشوری تنظیم فشارخون افراد بالای 30 سال در سطح شهر

 

از آنجایی که به گفته سایت شهرداری یزد هدف از تاسیس سازمان فرهنگی ورزشی افزايش رفاه عمومي، نشاط اجتماعي و ارتقاء سطح فرهنگ شهروندي بوده‌است، باید دید آیا اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف فوق بوده و توانسته است سازمان را به اهداف خود برساند یا خیر. چرا که تحلیل اقدامات دوره پیشین می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌دهی سیاست‌ها و رویکردهای دوره جدید مدیریت سازمان داشته باشد. اگر اهداف بلندمدت سازمان بخوبی در نظر گرفته شده و اهداف کوتاه مدت، روش‌ها، رویه‌ها و سیاست‌ها بدرستی وضع شده و اجرا شوند، داشتن یزدی با مردمانی مرفه، بانشاط و بافرهنگ دور از انتظار نیست.

البته نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که نگاه مردم به این اقدامات چیست؟

از آنجایی که شهرداری نهادی عمومی است و عامه مردم مخاطب اقدامات آن قرار می‌گیرند، نمی‌توان به نظرات ایشان کم‌توجه بود. لذا ارزیابی عملکرد و میزان دسترسی به اهداف را باید طی فرآیندی پیمایشی از مردم جویا شد.

هم‌چنین باید اقدامات فرهنگی در هر منطقه را مطابق نیارهای فرهنگی آن منطقه تحقق بخشید. طبیعتا  نیازهای فرهنگی مناطق مختلف یزد یکسان نیستند. و این تفاوت نیازها باید به تفاوت برنامه ها منجر شود. اگر نیازهای فرهنگی مناطق احصاء نشوند، احتمال محروم ماندن برخی مناطق از اقدامات فرهنگی و عدم تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی در برخی دیگر از مناطق به شدت وجود دارد.

و در آخر اینکه «افزایش رفاه عمومي»، «نشاط اجتماعي» و «ارتقاء سطح فرهنگ شهروندي» باید تعریف شده و مولفه‌های هریک استخراج گردند تا قابل بررسی باشند. در قالب یک طرح پیمایشی باید دید چقدر برگزاری نمایشگاه، برپایی غرفه، نصب بنر، فضاسازی و غیره توانسته است به داشتن مردمی مرفه ، بانشاط و بافرهنگ منجر شود. سوالی که پاسخش را مردم باید بدهند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا